Jak vytvořit výrazný a strukturovaný text

20.11.2021

Utíkají vám lidé z webu? Možná je to špatně strukturovaným textem. Úprava textu je stejně důležitá jako jeho obsah. Pokud čtenáře nezaujmete na první pohled, sebelepší text si nepřečte.

pixabay.com
pixabay.com

Vybrat font ladící s logem nebo celkovou image značky zdaleka nestačí. Příliš kudrnaté a zdobné písmo je navíc špatně čitelné. Vybírejte proto jednoduché a osvědčené fonty, které působí neutrálně, a především se snadno čtou.

Volba písma

  • Font by měl být čitelný. Nevybírejte písmo s kličkami a obloučky, ani fonty zhuštěné nebo takové, které mají široká, slívající se písmena.
  • Používejte dostatečně velké písmo. Pokud máte málo textu, zkuste jej zpracovat nějak kreativně a rozdělit jej do více odstavců, rozhodně nedostatek textu nekompenzujte velkým písmem.
  • Nastavte jednotné řádkování a barvu. Určité detaily se vám v některých editorech možná nepodaří uhlídat, např. samohlásky na konci řádku (jednopísmenné předložky a spojky musí být vždy na novém řádku; k následujícímu slovu se připojují pevnou mezerou: ctrl + shift + mezerník).
  • Vyberte adekvátní pozadí. Nejen písmo, ale i barvy hrají důležitou roli. I když je tmavé pozadí se světlým textem velmi moderní, pokud působí agresivně a bolí z něj oči, čtenáře na stránce pravděpodobně neudržíte.

Hierarchie textu

Členění textu se standardně dělí na vertikální a horizontální.

Vertikální členění textu

"Ve stylistice uspořádání informací v textu podle míry jejich důležitosti."

Michal Křístek (2017): VERTIKÁLNÍ ČLENĚNÍ TEXTU. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny.
URL: https://www.czechency.org/slovnik/VERTIKÁLNÍ ČLENĚNÍ TEXTU (poslední přístup: 20. 11. 2021) 

Tato definice znamená, že byste měli informace řadit v logickém pořadí. To si samozřejmě stanovíte vy sami podle toho, zda prodáváte produkty, služby apod. Jednotlivé věty by měly být tematicky řazeny, není vhodné přeskakovat od jednoho k druhému. Čtenář tak má všechny důležité informace v jednom odstavci a nemusí je hledat po celém webu.

Horizontální členění textu

"Ve stylistice uspořádání textu, při němž se sdělení po tematické i výrazové stránce rozčleňuje na počáteční, střední a závěrečnou část."

Marie Krčmová (2017): HORIZONTÁLNÍ ČLENĚNÍ TEXTU. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny.
URL: https://www.czechency.org/slovnik/HORIZONTÁLNÍ ČLENĚNÍ TEXTU (poslední přístup: 20. 11. 2021)

Vertikální a horizontální členění se často mísí, takže definice mohou být pro někoho matoucí. Horizontální členění textu rozděluje text na tematické celky. Např. v počáteční části představíte výrobek, ve střední popíšete klíčové vlastnosti a do závěrečné vložíte doporučení, reference apod.

Nadpisy

Tento bod se v podstatě také týká velikosti písma, obvykle se však nadpisy jasně definují. Standardně se používají nadpisy H1, H2 a H3. Čísla značí jejich hierarchii a důležitost. Jejich definice záleží čistě na vás, je ale důležité, aby bylo nastavení dodržováno napříč celým webem.

Zvýraznění textu

Části textu, na které chcete upozornit se nebojte zvýraznit. Nejčastěji se používá tučné písmo, barva nebo kurzíva. Lidé v první řadě hodnotí text po vizuální stránce. Je-li dobře strukturovaný a jsou-li v něm zvýrazněny důležité části (slouží jako záchytné body pro čtení), máte velkou šanci, že si člověk váš text přečte. Pokud je stránka tvořena jedním celistvým blokem, čtenář pravděpodobně uteče jinam.

Díky jasnému strukturování, zvýrazňování důležitých informací a používání nadpisů můžete docílit toho, že si obsah vaší stránky přečte i někdo, kdo původně hledal něco úplně jiného. Vizuální stránka je skoro tak důležitá jako ta obsahová, tak ji nepodceňujte.

 

Lenka Bocková 2021-2024
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky