Co je copywriting a proč je potřebný?
Že je copywriting důležitý vám bude vtloukat do hlavy asi každý, kdo se jím zabývá. Pokud ale nechcete, aby texty na vašich stránkách fungovaly pouze jako výplň bílého místa, bude důležitý i pro vás.

Říkáte si, že texty na své stránky zvládnete napsat sami? Jistě, zvládnete. Ale budou mít i jiný význam, než že budou zaplňovat prázdná místa na hlavní stránce? Reklamní texty mají svůj důvod - je to především marketing.
Co je copywriting - ve zkratce
Jedná se o tvorbu reklamních a marketingových textů, které mají za účel zvýšit návštěvnost stránek, podpořit prodej a viditelnost produktů nebo služeb. Copywriter je tedy ten, kdo je schopen takové texty obstarat. Slovem "obstarat" nemyslím přepsat cizí článek, ale vymyslet zcela nový, unikátní text, který bude splňovat veškeré požadavky klienta.
Reklamní texty mají svá vlastní specifika, ale nejdůležitější je vždy zpracovat text tak, aby vyhovoval jeho zadavateli. Pro copywritera by mělo být samozřejmostí vymyslet originální a poutavý text, který je gramaticky, pravopisně i stylisticky správný.
Kolik to stojí?
Kvalitní texty vždy něco stojí. Pokud tedy najdete "výhodnou" nabídku na levný copywriting za 50 Kč za 1 NS (= 1800 znaků), je to sice lákavá nabídka, nicméně kvalita dodaných textů nemusí být nic moc. Já jsem na této ceně taky začínala, ale to bylo před cca 8 lety. Poslední dobou zavrhovaný server Webtrh se možná hemží nabídkami tohoto typu, nicméně mně velmi pomohl, takže se musím přidat na jeho obranu. Když se proberete inzerovanými nabídkami, můžete si zde najít někoho i na dlouhodobou spolupráci.
Nízká cena dokáže hodně napovědět: obvykle se jedná o člověka, který teprve začíná, nebo si není svou prací natolik jistý, aby ji náležitě ocenil. Dalším pomyslným vykřičníkem je "rychlé dodání". Rychlost je důležitá, ale nesmí být na úkor kvality. Vyšší cenu si určují především ti, kdo umí ocenit své kvality.
Jak poznat, že jste našli toho pravého?
Požádejte copywritera o zkušební článek. Pokud budete spokojeni, můžete ve spolupráci pokračovat. Takto si jednoduše (a mnohdy zdarma) vyzkoušíte dovednosti každého copywritera. Buďte však tolerantní k naší práci: je jednoduché nechat si naplnit web zdarma zkušebními články. Myslete ale na to, že to k nám není férové. Pokud váš web navíc tvoří několik různých lidí, bude to vidět. Každý copywriter má totiž svůj vlastní osobitý styl psaní.
Co musí copywriter umět?
Především perfektně ovládat češtinu. Je schopný napsat vám kvalitní a gramaticky správné texty, je schopen provádět precizní korektury. Jeho silnou stránkou je kreativita.
Pro vytváření reklamních textů je toho třeba mnohem víc. Copywriter nutně musí znát alespoň základy SEO, tzn. optimalizace pro vyhledávače. Je třeba, aby uměl pracovat s klíčovými slovy a dokázal je nenápadně zapracovat do textu. Nic totiž nepůsobí tak hrozně, jako klíčová slova v nominativu, která do textu vůbec nezapadají.
Jaké jsou mé schopnosti
Ovládám základy SEO, dokážu do textu zapracovat zadaná klíčová slova tak, aby text působil přirozeně. KW dokážu i vyhledat, pracuju s Sklikem. Jsem otevřená požadavkům svých klientů a ochotně si vyslechnu všechny návrhy. Nejsem marketingový expert, ale dokážu otextovat jak e-shop s potřebami pro mazlíčky, tak i e-shop se zdravotnickými pomůckami. Mou srdcovkou je psaní článků pro magazíny o bydlení a lifestyle. Ráda zpracovávám zajímavá a poutavá témata pro (internetové) magazíny, protože jsem ráda součástí určité komunity lidí.